Salgsproces

Salgsproces

  • Beboeren indhenter el-tjek, vvs-tjek og vurdering af forbedringer
  • Når alle dokumenter fra trin 1 foreligger, meddeler beboer foreningen at man ønsker at opsige lejligheden
  • Salgsopstilling udarbejdes med overtagelse 3 måneder fra opsigelsesdato
  • Salgsopstilling sendes til alle på den interne og eksterne venteliste
  • Hvis ingen på ventelisterne kan eller vil overtage lejligheden inden for overtagelsesdatoen, står det andelshaveren frit for at indstille en person, som ikke er indtegnet på ventelisten

Uddybende forklaring

Inden en opsigelse skal beboeren indhente

  • VVS-tjek
  • EL-tjek
  • Vurdering af forbedringer (valgfrit)

I den rækkefølge. Vurderingen kan nemlig ikke færdiggøres før, at der foreligger vvs- og el-tjek, og en salgsopstilling kan ikke udarbejdes uden en vurdering.

Det står i udgangspunktet beboeren frit at vælge vurderingsmand. Mindst ét bestyrelsesmedlem skal være til stede. Vurdering af forbedringer følger lovgivningen på området.

Når vurderingen er klar, kan beboeren opsige lejligheden med 3 måneders varsel (til enten d. 15. eller 1. i måneden). Det står beboeren og køber frit at aftale en anden overtagelsesdato, men udgangspunktet er 3 måneders opsigelse.

Dette for at beskytte såvel køber som sælger. Der nemlig brug for en klar grænse for, hvornår bestyrelsen kan afvise en køber, som har ret til at købe boligen ud fra anciennitet, men som ønsker at overtage boligen på et andet tidspunkt end sælger. Hvis køber ikke indvilger i, at boligen overtages inden for 3 mdr., så går salget videre til næste berettiget købsinteresseret.

Efter opsigelsen udarbejdes en salgsopstilling, som sendes direkte til alle på den interne og eksterne venteliste. Det er den enkelte andelshavers ansvar at sikre sig, at kontaktoplysninger er rigtige. Se i øvrigt vedtægternes § 14.